nou, dan weet je het wel…

Archive for November, 2009

Werk in uitvoering

Ja ja lieve reageerbuiskinderen. Jack is weer eens aan het switchen van webstek.

Ik snap volkomen dat jullie compleet van de leg zijn, de draad niet meer kunnen vinden, zoeken naar de kluts en van voren niet meer weten hoe het nou van achteren ook alweer zat. Maar wees gerust.

Dat geldt ook voor mij…


HUH??

Wat zien ik? Was weg!


Rent a Rally te koop!

Altijd al eens lekker willen driften met een rallywagen? Opspattende modder willen zien door je zijruit als je in een powerslide door een bocht komt? Een hairpin willen nemen met de handrem en de toeschouwers in bewondering achter laten?

Dat kan nu want wij bieden jou die kans! Je gaat rijden met de huidige topauto’s in de volledige fabriekstrim. 

 Met deze opzwepende woorden begint de brochure van Rent a Rally. Deze mobiele rallybaan is nu te koop! 

Rent a Rally bestaat uit een verrijdbaar onderstel van aluminium profielen met daartussen  aluminiumkleurige panelen. Op die onderstel is een grote houten bak geplaatst waarin de eigenlijke rallybaan ligt. De buitenafmetingen van de bak zijn 2,5 bij 1,25 meter. De rijlengte van de rallybaan zelf is ongeveer 9 meter. 

De rallybaan is opgebouwd uit baanstukken van Scalextric Sport. Deze zijn verzonken in de bak zodat hierdoor ruime slipstroken naast de rallybaan zijn ontstaan. Driften, en daardoor realistisch rallyrijden!, is dus heel goed mogelijk. 

Om een zo realistisch mogelijke rallybaan te verkrijgen is er uitgebreide scenery aangebracht. Zo zijn de baanstukken met bruine latex geschilderd, zijn er bermkanten en kleinere heuvels van papier machee gemaakt en zijn er veel struiken en bomen geplaatst. Om de scenery op een nog hoger plan te brengen zijn er diverse figuren in de juiste schaal geplaatst. Op de aanwezige vangrails kan eventueel nieuwe reclame worden aangebracht zodat er een persoonlijke tint aan Rent a Rally gegeven kan worden. De foto’s laten goed zien hoe de rallybaan er uitziet.

Rent a Rally wordt geleverd exclusief voeding en regelaars. De rallybaan is voorzien van een aansluitkast waarop 2 regelaars met XLR aansluiting ingeplugd kunnen worden. Vanaf deze aansluitkast loopt de aansluiting naar de voeding die in het onderstel geplaatst kan worden. Het geheel ziet er strak uit en kan zo in bijvoorbeeld een autoshowroom geplaatst worden.

De levering van Rent a Rally is inclusief de 6 rallyauto’s die op de diverse foto’s zijn te zien. Met alle auto’s kan direct gereden worden. Een kleine opknapbeurt voor 2 auto’s is handig maar niet beslist noodzakelijk.

Het is voor een privé persoon heel goed mogelijk om Rent a Rally te bezitten. Rijplezier gegarandeerd en niet veel moeite om een mooie rallybaan in uw bezit te krijgen. Voor slotraceclubs is Rent a Rally een goed investering omdat de rallybaan heel eenvoudig verhuurd kan worden. Eenmaal op locatie is geen toezicht meer noodzakelijk en de bak biedt voldoende mogelijkheden om klantgerichte reclame aan te brengen. Ook in de clubruimte misstaat Rent a Rally absoluut niet. Er kan erg eenvoudig een aanvullende competitie op gereden worden. Ook tijdens evenementen en partijen kan Rent a Rally goed ingezet worden als imagebuilder

Wat Rent a Rally kost? Daarover hebben wij het graag met u in een persoonlijk gesprek.
Maar dat deze prachtige rallybaan meer kost dan € 400,- zal ook u duidelijk zijn. U kunt met ons in contact komen door te bellen met Jacko, Jack the Slipper, Morren op GSM 0648 3201 93 of via de mail op info@jackomorren.nl.


Teaser Rent a Rally

Niks meer en niks minder. Een teasertje voor wat er komen gaat omtrent Rent a Rally.

So stay tuned!


Een avond bij 't Kasje

Na de gezellige avond op de knietjes hier thuis moest ik van mezelf toch nog maar eens een avondje naar ‘t Kasje. M’n ouwe kluppie. Was nog niet binnen of ik stond al aan de baan. Ingedeeld voor de eerste race van die avond. Geen tijd gehad om m’n zorgvuldig geprepareerde Lambo te testen. En dat was dus funest. Nadat de startlichten op groen gingen kneep ik vol gas. En de Lambo spoot inderdaad vol gas weg. Achteruit…. Draden vanaf de sleper verkeerdom aan de motor gezet.  Typisch geval van oeps..

We gaan verder niet in detail maar het was een ouderwets gezellige avond. Races heb ik niet gewonnen want door te weing ervaring te vaak uit het slot maar nog wel regelmatig een lekker scherpe rondetijd. Gevolgd door een ronde vol swaffels. Dat dan weer wel.

Ja Hans, als je daar in knijpt gaat je autootje rijden

Mooie verzameling Alfred. Mooie Lambo ook, de jouwe wel de goede kant op…?

Lekkere klassieke Mercedes van Hans. Let even op de moderne Xenon verlichting in dit model. Mercedes is z’n tijd altijd al ver vooruit geweest. Heel ver…

Dan twee foto’s van waarschijnlijk een nieuwe klasse. Ninco Classic. Mooi gedetaileerde auto’s waar ondanks de smalle profielbanen nog een aardige vaart inzit! Fun to drive zeg maar.

Aan het einde van de avond werd de sleurhut achter de NSU gehangen voor een paar testritjes. D’r was zoveel zut aan boord dat de achterklep niet meer dicht kon.


How low can you go part IV

Nu de voormalige racebaantafel vakkundig is verwijderd en het grootste deel van de zut uit de kelder is getakeld kan het bekijken van de kelderwanden beginnen. Hier en daar lijkt het wel of de Gulfkleuren van de wand komen namelijk. Nadere beschouwing leerde dat het hier niet om loskomend verfwerk maar om loslatende pleisterlagen ging. Dan is er natuurlijk nog maar 1 remedie: het plamuurmes, zweet en spierpijn.

Het eerste stukje is gedaan. Gewoon om even te kijken hoe vast het geheel nog zit. Nou dat valt wel wat tegen het wordt minstens een liter zweet.

Sommige stukken van de oranje band komen als een lange reep rubber los. Is toenertijd wel een laag of 5 dikke latex opgegaan voordat het dekte.
En inderdaad dat zijn mijn schaatsen ja. Holiday on ice heeft nog niet gebeld dus ik laat ze nog even liggen.


Napret

Na het avondje racen bedacht ik mij dat het wel wat zou zijn om de Ninco Lambo eens wat onder handen te nemen. Ding heeft voor thuis eigenlijk wat teveel vermogen maar heeft bij vol gas op het rechte stuk ook duidelijk last van de Ninco Hub. Beetje prutsen zorgde voor de napret.

Nu las ik onlangs op de Blog van Porsche Harry een mooie manier om een chassis vlak te krijgen. Dat heb ik dus eerst maar eens gedaan.
In het kort: alles uit elkaar halen, vlak plaatje staal nemen, chassis vastzetten met magneten, in ovenschaal en volgieten met kokend water, in voorverwarmde(150 graden) oven, dan oven uitzetten en langzaam af laten koelen.

Resultaat was een mooi vlak chassis.

Daarna heb ik een plaatje kunststof (oude bankpas) in stukken geknipt en dat net achter het gat voor de motor gelijmd. Resultaat: een stuk stijver chassis wat in staat is het hoge koppel op te vangen en niet te vervormen door de aandrijfkrachten.


Hoofdpret

Het was zover: we zouden een avondje gaan racen. Met zelfs een rooky in ons midden. Helaas was die verhinderd maar dat hindert niet, volgende keer beter. Maar ook Klift the Drift melde zich af, ziek zwak en misselijk. Ik zeg: een Mexicaantje!!

Vlot lag de bekende BOCHT al op de grond en niet lang daarna was de baan rond. Deze layout hadden we de laatste keer ook al gelegd en die beviel toen alderbastens. Het was wat lastig om te reproduceren want het printje was wat klein uitgevallen. Vorige keer niet helemaal goed in de computerunit gezet denk ik…

Na een paar rondes was wel duidelijk dat de achterbandjes even een schoonmaakbeurtje nodig hadden. We swaffelden op alle punten van de baan af. Dus het inloopbaanstuk aan de prik en even schuren, schoonmaken en smeren die hap. Lekker luchtje hoor, verbrand rubber gemengd met lampolie met Citronella.

Ondertussen denderde the Rewireman gewoon full speed door! Ronde na ronde werd er in een werkelijk moordend tempo afgelegd. Wat overigens niets zegt over de tijd dat hij in het slot bleef…

Huh, HUH! Waar is m’n auto??

Ondertussen had the Slipper heftige problemen met de snelheidsregelunit en deze maar even uit elkaar gesloopt. Wat zit dat ielletjes in elkaar bij Carrera zeg. Niet echt Duits grundlich sollen wir mal sagen.

Na een tijdje rijden vonden we het toch wel tijd worden om de layout even goed in een baanprogrammaontwerpunit in te geven.  Was vlot voor elkaar. Natuurlijk nam the Rewireman tijdens deze werkzaamheden het heft stevig in handen en gaf hij het er niet uit. Dit resulteerde uiteindelijk in onderstaande layout waarbij start en einde van de baan een luizige 13 mm van elkaar verwijderd zijn… En dat zonder speciaal baanstukken gekocht te hebben, gewoon uit de voorraad uit de kistunit. Slechts 3 baanstukken over. En de slipstroken. Ja die ook ja…

Hij was weer leuk! Volgende keer een variatie op dit thema en met z’n allen. Een setje marshals is wel makkelijk.

 


Voorpret

Haha, vanavond weer een avondje racen met de maten! Heerlijk. De kist met baandelen staat al klaar, bier staat koud en ik heb al een paar voorbeeld layouts geprint.

Eens kijken of we The Rewireman voor kunnen zijn deze keer…


How low can you go, part III

Gisteren regenachtig dus niets in de tuin kunnen/willen doen. Dan maar de kelder in om de oude racebaantafel te verwijderen. Nog best een heel beetje werk. Had er toenertijd nogal wat veulachtig schroeven in gedraaid kwam ik achter. En nog van die lange ook.

Ik moet wel bekennen dat toen ik met de eerste losse delen de keldertrap opliep ik wel wat weg moest slikken. Zoveel plezier gehad en fijne momenten beleefd daar in die kelder. Nu dus definitief over. Maar ja, gaat er ergens een deur dicht dan gaat er ergens anders wel weer eentje open.

hlcyg04

hlcyg05

Na afloop lag dit zielige hoopje hout achter de garage.

hlcyg06

 


Mexicaanse griep.

D’r gaat vandaag de dag geen dag voorbij of je wordt bedolven onder nieuws omtrent de Mexicaanse griep. Wel vaccineren, niet inenten, voorzorgsmaatregelen, bijwerkingen, voorstanders, tegenstanders. Ik word er niet goed van!

Telkens als ik weer Mexicaanse griep nieuws hoor denk ik tegenwoordig aan:

http://www.ranktones.com/nl_NL/ringtone/CARACO+IJS+GEWELDIG+LEKKER

En daar word ik toch zo vrolijk van!

caraco


How low can you go, part II

Annemieke heeft zich meer dan gewoon ingespannen om de tafel in de kelder leeg te ruimen. Alles wat erop stond, lag of hing is weg. En da’s goed nieuws natuurlijk! Niet omdat het zo lekker opschiet, nee, maar omdat we d’r nu volgende week een racebaan op zouden kunnen leggen.

En da’s natuurlijk heel goed nieuws!

hlcyg03


Rally for Kids, terugkomavond.

Een paar weken terug kwam er een mailtje binnen met de vraag of alle vrijwilligers die hadden meegewerkt aan de Rally for Kids Zandvoort dag op dinsdagavond 10 november naar het MAC gebouw in Veenendaal wilde komen. Er zou een soort van terugblikavond op het Zandvoort evenement georganiseerd worden. Nou altijd leuk natuurlijk dus na de wiskundevraagstukken van Aron scheurde ik naar ‘t Vééééén.

20091019RBk133

Het zat al lekker vol toen ik binnenkwam en iets over 8′en nam voorzitter Gert van de Top de microfoon ter hand om ons een en ander te vertellen. Er waren namelijk een heel aantal mensen die hun opmerkingen over de Zandvoortdag niet voor zich hadden gehouden. Er werden wat reacties van kids en gezinnen getoond in een presentatie. Ook een aantal gastrijders had een reactie ingezonden en er waren zelfs wat gasten van die dag aanwezig om ook de microfoon te pakken en alle vrijwilligers toe te spreken. Er was zelfs een gezin dat een prachtig fotoboek had gemaakt van hoe hun die dag beleefd hadden en dat opgestuurd aan Rally for Kids. Helemaal top natuurlijk!

De reacties in de mails waren werkelijk hartverwarmend. De stukjes die de kids zelf hadden geschreven waren aandoenlijk en ontroerend. Ze hadden echt de dag van het jaar of zelfs van hun leven gehad. Wekenlang was er met het hele gezin naar toegeleefd en het heeft ook nog weken geduurd voordat ze er over uitgesproken waren. Prachtig om dat te lezen!

Gastrijders die met echt dure en snelle auto’s gekomen waren die schrijven dat ze nog nooit een mooiere beloning voor een circuitrondje hadden gekregen als de glunderende ogen die hen aankeken tijdens het rijden. “Volgend jaar ben ik weer van de partij want die vrije dag, tank benzine en setje banden zijn het mij dubbel en dwars waard!”. Geweldig toch?

20091019RBk074

En zo is het. Het kost moeite. Bloed, zweet en tranen zijn er nodig om zo’n evenement te organiseren en rond te krijgen maar uiteindelijk is dit waar je het allemaal voor doet:

20091019RBk141

20091019RBk142

20091019RBk145


How low can you go? part I

Nou in ons huis kun je heel low gaan hoor. Wij hebben namelijk een kelder. Heel vroeger was daar een heuse racebaan gevestigd. Klik maar eens op www.grumblerscourse.nl dan vind je nog wel wat foto’s terug van hoe het toen was. Best wel een gave tijd toen. Maar ja, zoals Normaal al zong:” mar zoals altied komp an dat gejakker een end”, de racebaan is niet meer…. De slotracehobby staat op een laag pitje en wordt nog maar heel af en toe beoefend. Met de maatjes van het eerste uur op de knietjes op de grond. Da’s dan wel weer leuk natuurlijk.

Maar goed. Terug naar de kelder want daar gaat het hier om. Die moet grondig opgeknapt worden. Alles van de muren, vloerbedekking verwijderen, muren goed schoonsteken met plamuurmes, muren vochtwerend behandelen, IKEA stellingen uitzoeken, stellingen monteren, extra stopcontact en lichtpunten aanbrengen, kunststof opbergboxen scoren, bakken voor voedselvoorraad aanschaffen en dan alles weer inrichten. Makkie toch?

Niet als je je bedenkt dat onze kelder de laatste jaren als een opslagplaats is gebruikt. De ruimte meet 4 bij 2 meter maar je kunt er niet met 2 personen staan…. Da’s dus de eerste uitdaging: het leegruimen van de kelder.

hlcyg01

hlcyg02


Een klusje in de tuin.

Een jaar of 8 terug hebben wij de achtertuin helemaal op de schop genomen. Alles wat erin stond eruit en allemaal nieuwe dingen erin. Dus ook 3 bamboe’s… Nou dat hebben we geweten. Beter gezegd: dat heb IK geweten. Na een jaar of 3 kon de eerste eruit worden gegraven. Mooie plant hoor maar had het hele jaar door last van bladverlies. En niet zo’n beetje ook. Buren rechts hadden er wat mooite mee en wij eigenlijk ook wel. Dus niet getreurd en dat ding uit de grond begeuld. Want dat is het: beulswerk.

Een jaar of wat later een mooie zwarte bamboe aan de andere kant van de tuin eruit gegraven. Die begon ineens zo te wortelen dat hij 4 meter verder, middenin de tuin van de buren, naar boven kwam en nieuwe scheuten vormde. Dat was een aanzienlijk zwaardere klus moet ik zeggen. Ben ik zeker 2 avonden mee bezig geweest om dat takkending eruit te krijgen. Fijn hoor een eigen tuin! Soms…

DSC_6980a

Een jaar of 2 terug heb ik om de laatste bamboe al stalen platen in de grond gegraven. Was nodig om ook daar het dramatische voortplantingsgedrag enigszins te beteugelen. En laat die bamboe nou net het laatste jaar constant op het punt van afsterven staan…. Dus gisteren de stoute schoenen aangetrokken, spade, bijl, zware hamer, handschoenen, takkenschaar en moed bij elkaar verzameld en deze laatste der Mohikanen te lijf gegaan.

DSC_6983a

Het was weer een hele strijd maar uiteindelijk heb ik gewonnen! Aan 3 kanten een diepe sleuf gegraven zodat ik onder de wortelkluit kon komen. Daarna onder de plant zo veel mogelijk grond en wortels verwijderd en na een paar uur gaf hij zich gewonnen en liet zich omtrekken. Probleem was dat ik een 20 cm ruimte onder de plant had gegraven en deze na het loskomen dus ook die 20 cm naar beneden zakte. En zie zo’n kluit van 1 x 0,6 meter maar eens uit een gat te trekken. Dat ging dus niet. Dus nog een klein uurtje bezig geweest om de kluit in 2 stukken te hakken en met een sjorband uit het gat te trekken.

DSC_6984a

Nu het laatste stuk er nog uit. Dat zal ook nog wel lukken. Dan even een Olifantengras verwijderen, buxussen snoeien, struiken verplaatsen, bomen snoeien en de tuin is zo goed als winterklaar. Na afloop doe ik net of het hoogzomer is: lekker zitten met een biertje in de hand.